Ezt is gondoltam...

2009.01.15. 12:34

Biztos mindenki ismeri a régi viccet az öregről, akit felvisznek a műrepülők, és a kunsztok között hümmögi, ezt gondoltam, ezt is gondoltam, na, ezt nem gondoltam.

Én is így vagyok vele. Sok mindent gondoltam, de tegnap olyan történt amire igazán nem számítottam.

Hogy ne beszéljek rébuszokban, sejtettem, hogy milyen lesz a tanulás-élmény, mennyi újat tanulok majd, milyen témák jönnek elő, amiket el sem tudok képzelni (de gondoltam, hogy lesznek, tehát számítottam rá :), hogy milyen könyvekből és rabbiktól tanulunk. De nagy önteltségemben arra számítottam, hogy alapjaiban tisztában vagyok vallásom filozófiájával, és nem lesz olyan újdonság, amitől megreng az egész épület, és újra kell gondolni mindent.

Most mégis valami ilyesmi tanultam. Ráadásul egész ártatlan helyzetben: tegnap este a páros tanulás utáni összefoglaló siúron azt kérdeztem a rabbitól, hogy miért koncentrálunk annyira folyton a tolvajra, hogy őneki mi jó és mi nem, miért nem arra koncentrálunk, hogy akitől lopott annak minden jó legyen. És erre jött a válasz (kicsit értetlenül: hát nem tudod?) a zsidóság nem a jogokkal foglalkozik, nekem mi jár, mit érdemlek, mik az emberi meg egyetemes jogaim, nem, ez nem prioritás. Hanem a kötelességekkel törődünk. Ha mindenki teszi a dolgát, akkor minden jól lesz, (és nyilván, ha jár valami, akkor az is lesz emiatt) de ha nem teljesítjük a kötelességeinket, akkor lesz dádá. Szóval nem a szülő joga, vagy mert megérdemli, hogy tisztelje a gyerek, csak tisztán a gyerek kötelessége a szülő tisztelete. És innen rengeteg szabályt újra kell gondolnom, átértékelődik sok dolog, amit magától érthetőnek tartottam korábban.

Szóval erre nem számítottam, és villámként csapott belém.

Na mindegy, jó szombatot (persze addig még próbálok írni)

A bejegyzés trackback címe:

https://aladdinberlinben.blog.hu/api/trackback/id/tr73879429

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nodekornél 2009.01.15. 14:54:06

a mitzva szó eleve a kötelezni szóból ered, úgy tudom. és mivel alap, hogy mitzvákat teljesítve kell élni, így tartod a vallást, ez is arra mutat, hogy a kötelességek betartása az alap.
süti beállítások módosítása