A bonyolítás

2008.12.19. 13:01

 

Többen kommenteltétek nekem, hogy azok a posztok a legérdekesebbek, amik ablakot nyitnak egy ismeretlen világra. Na asszem ez most ilyen lesz.

Az történt, hogy mit sem sejtve kijavítottam magamat, ahogy lehetett, tegnap. Mára kiderült, az élet nem ilyen egyszerű: Zsolt, aki általában barátom, de itt igazából rabbim (azaz tanítóm) házi feladatot adott, hogy találjam meg, honnan jön ez a két vélemény (mármint, hogy 18, vagy éppen 3 alkalommal megyünk béisz Sámmáj után, béisz Hillél ellenében). Még segített is, a Misna szombat fejzetében az első misnákat kezdjem csak tanulmányozni (miközben én emlékeztem egy másik helyre is régebbi tanulmányaiból, amiket az egyébként rendkívül jó tanár Zeev Páskesznél folytattam).

Csakhogy péntek reggel nem egy átlagos reggel. Ekkor van a gemara vizsga. Minden héten a délelőtti Talmud tanuló csoporttal vizsgázik mindenki (én a kezdő (álef) csoportban vagyok, de ez inkább a Talmudon belül a helyet határozza meg, amit tanulunk, nem a vizsga nehézségétét). Ez volt a második vizsgám és megpróbáltam komolyan venni, szerintem jól sikerült. Másrészt hamar befogtak, már egy hete tudtam, hogy a hétfőn kezdődő háromnapos prágai kirándulás egyik esti programját két fiatal bóherrel együtt nekem kell írni. A kitalált program szerintem vicces lesz, remélem jól sikerül majd, de egy bonyolult dolgot kitaláltunk hozzá: egy rövid videóüzenettel kezdődik majd, amiben Reb Josh Spinner, a Yeshiva nagyfőnöke, a Lauder Alapítvány itteni feje (és ha nem lenne ízetlen azt is mondanám atyaúristene (de persze én tudok disztingválni, szóval nem mondom)) jelenik meg. Na vele időpontot egyeztetni, az meglehetősen nehézkes volt. Végül lett 5 perce ránk, persze ma reggel, a vizsga időpontjában. Volt kis bonyodalom, de remélem mindenki elégedett lesz.

Ahova ki akartam lyukadni, hogy nem sok ideje van az embernek saját projektocskákat ápolgatni, pedig annyi érdekes dologról esik csak említés, mert nem lehet minden asszociációnak teljesen utánamenni (noha így működik a Talmud, becsszó!), mert akkor nem tudjuk a gondolatokat befejezni (nekem is milyen nehezen ment ez :). Szabadidő nem sok van, de abból kell áldozni erre is. Így tettem, leültem néhány kötet Misna és Talmud fölé, de nem jutottam igazán messze.

A Zsolt által ajánlott misna leírja, hogy egy este szavaztak a rabbik, és Sámmáj mellett voltak. Azzal folytatja, hogy 18 ügyben döntöttek. Kitanultam, hogy van kommentátor, aki szerint ez 18 döntést jelent Sámmáj felé Hillél ellenében, de olyan is, aki szerint a két mondat közötti pont teljesen elválasztja a gondolatokat, és ezt nem lehet ennek kitanulására használni. Van olyan is, aki pedig 18 határozatról, 18 bizonytalanságról (döntés vagy határozatképtelenség), és 18 egyetértésről beszél. Szóval kicsit összezavarodtam. Gondoltam megkeresem amit Paskesszal tanultam, hátha segít. A Talmud béjca (tojás) traktátusának kezdetéről van szó. Itt is Sammáj-Hillél viták vannak, és reméltem, megtalálom azt az odavetett megjegyzést, amire emlékeztem, halványan, miszerint ezek (én nem többen) a döntések, ahol Sámmájjal megyünk. Persze nem találtam meg csak újabb és újabb ügyek bonyolódtak a lapokon. Ekkor döntöttem úgy, hogy ez egyedül most nem fog menni, és inkább megyek, készülök a szombatra.

A tanulószobából kijövet rámköszönt a Rosh Yeshiva. Reb Smith nagyon karizmatikus rabbi, ha elkezd beszélni automatikusan mindenki ráfókuszál. Megkérdezte mi van, és noha angol, én mindig azt hiszem, hogy ilyenkor az emberek valóban érdeklődnek. Mindenesetre végighallgatott, és azt ajánlotta nézzem meg mikor van szó Sámmájról és Hillélről mint emberekről, és mikor Béjsz Sámmáj és Béjsz Hillél mint iskolák (vagy a követőik) vannak írva, mert lehet, hogy így megtalálom a különbséget. Lehet, hogy lesz akkor még egy köröm…

Mindenesetre így mennek itt a dolgok (vagy legalábbis néhány dolog).

Búcsúzom, gít sábesz, majd szombat este jövök újra, aztán meg valószínűleg 24-én, már Budapestről (6-ig ott leszek).

A bejegyzés trackback címe:

https://aladdinberlinben.blog.hu/api/trackback/id/tr58831485

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nodekornél 2009.01.16. 08:39:11

na és hány az igazság?
süti beállítások módosítása